Skip to main content
Blogs

10 tips om jezelf persoonlijk verder te ontwikkelen

10 Tips om jezelf persoonlijk verder te ontwikkelen
Hoe vaak komt het niet voor, dat je het gevoel hebt, dat je helemaal vast zit in een situatie. Je wilt misschien wel iets anders, maar je hebt ’t gevoel dat je aan alle kanten belemmerd wordt. Je bent als het ware je probleem geworden. De kans dat je je dan zo focust op de problemen die je ervaart, dat daar al je energie naar toe gaat, is dan erg groot.
Hierdoor heb je geen idee meer wat je verder wilt of je dat moet doen.

Herkenbaar?

Ik schrijf dit blog, omdat dit ook voor mij een steeds actueel punt is.
Ik wil me graag verder ontwikkelen. Zo heb ik vorig jaar mijn baan opgezegd om als zelfstandig coach aan het werk te gaan. Natuurlijk heb ik die wil, maar daarmee heb ik nog geen coachpraktijk.
Onder de tip, beschrijf ik steeds ook heel kort, als illustratie, hoe ik hier zelf mee omga.

Wat kun je hier nu aan doen?

Tip 1: Laat het verleden achter je.

Dat klinkt weer heel simplistisch, maar dat is h et niet. Het gaat erom, dat je het verleden niet meer kunt veranderen. Dat is geweest. Hoe het ook was, het is voorbij. Op het moment dat je aldoor met je verleden bezig bent, is er geen energie meer over om met je toekomst bezig te zijn.
Dit betekent natuurlijk niet, dat je nooit terug kan kijken. Je ervaringen neem je mee en daar kun je van leren.

Ik was in loondienst en daarin was er niet de mogelijkheid om mijn wensen te realiseren.

Tip 2: wat wil je wel?

Zonder dat je je ervan bewust bent, draai je steeds in hetzelfde kringetje rond. Dat komt omdat je alleen focust op het probleem, de situatie waar je nu in zit.
Je kunt pas gaan veranderen op het moment dat je jezelf weer een doel stelt. Dan kun je weer richting geven aan je leven.
Dit kun je doen door jezelf de vraag te stellen: Stel dat je morgen wakker wordt en dit probleem is er niet meer, wat zou je dan merken of wat zou je dan willen doen?
Hierdoor leg je je focus weer op de toekomst.

Het liefst wil ik mensen ondersteunen om weer zelf aan het roer te gaan staan. Ik word heel blij als ik zie dat mensen weer weten wat ze willen en hoe ze dat vorm kunnen geven.

Tip 3: Maak je toekomst visueel

Wanneer je een beeld hebt van wat je wel zou willen, maak dat dan in je hoofd zo concreet mogelijk. Dus stel je voor dat die toekomst er nu is, wat doe je dan precies? Hoe doe je dat? Waar doe je dat? Met wie doe je dat? Hoe ziet je omgeving er dan uit? Hoe voel je je dan? Hoe beweeg je je? Etc.
Hoe specifieker, preciezer je je dit kunt voorstellen, hoe duidelijk het is waar je naar toe wilt.

In mijn ideaal plaatje ben ik bij verschillende organisaties, waarin ik managers coach in hoe zij medewerkers met stress- en burn-outklachten het beste kunnen begeleiden in de terugkeer naar werk. Ook coach ik gedurende korte tijd teams om zelf verder te ontwikkelen naar high potential teams en geef ik individuele coaching aan mensen die graag effectiever willen functioneren en gelukkiger willen worden.

Tip 4: wat is de allerkleinste stap die nu kunt zetten

Het liefst heb je natuurlijk dat je morgen wakker wordt en je doel is gewoon helemaal gerealiseerd. Helaas….. dat gaat niet lukken.
Maar op het moment dat je je doel zo helder voor ogen hebt, kun je bedenken wat je nu, op dit moment, kunt doen om de eerste, allerkleinste stap te zetten die je een heel klein beetje dichter bij je doel kan brengen.

Ik zoek contact met mensen die ik in mijn netwerk heb. Ik ga een workshop geven over Grip op stress.

Tip 5: Als iets werkt, doe daar dan meer van

In het verleden heb je vast ervaringen waarin je ontdekt hebt, dat bepaalde zaken je gemakkelijk af gaan en die dus werken. Je hoeft niet steeds nieuwe dingen te bedenken. Richt je op die zaken die goed gaan, die werken en bekijk hoe je daar meer van kunt gaan doen. Dan hoef je niet steeds iets nieuws te bedenken, maar gebruik je wat je al eerder ontdekt hebt gewoon vaker om je doel te bereiken.

Ik weet dat als ik met mensen in gesprek ben, ik goed duidelijk kan maken, wat ik voor hen kan betekenen en dat ik in die gesprekken goed kan aansluiten bij wat er binnen een organisatie speelt.

Tip 6: Als het niet werkt, stop er dan mee

Het is vaak niet helpend, om steeds maar te blijven doen wat niks oplevert. Moet je dan nooit iets voor een 2e keer doen? Natuurlijk niet, maar als je het al diverse keren geprobeerd hebt en het werkt nog steeds niet (je komt niet eens iets verder) bedenk dan een andere manier om het wel voor elkaar te krijgen.

Op dit moment ben ik een workshop over Grip op stress aan het organiseren. Wanneer blijkt dat dit niet gaat werken (als ik het meer dan één keer geprobeerd heb) dan stop ik daar mee.

Tip 7: iedere stap is er één

Bedenk dat iedere stap, hoe klein die ook is, er één is richting jouw doel. En dat is één stap dichter bij je doel en verder af van je oude situatie.
Het is belangrijk om hier naar te kijken en deze stappen ook te vieren. Ook als het een stap is, die niet direct zichtbaar is (je bent in gedachten aan het onderzoeken wat je nu eigenlijk precies zou willen) is het een stap, die jou in beweging gezet hebt.
Het is belangrijk om dit ook te delen met mensen in je omgeving, zodat die jou kunnen helpen om te kijken naar de stappen die je al gezet hebt. Dat je uiteindelijke doel nog verder weg is, is absoluut niet belangrijk.

Ik ben nu een workshop aan het organiseren.

Tip 8: Het glas is halfvol

Deze tip lijkt misschien erg veel op tip 7, maar het grootste verschil hierin zit, dat je vooral kijkt naar jouw positieve en sterke punten. Je richt je heel erg op welke eigenschappen je hebt, die je kunnen helpen in deze situatie. Mensen kijken vaak erg zwart-wit naar hun situatie. Juist het kijken naar de krachtige, positieve eigenschappen binnen een moeilijke situatie geven een positieve wending.
Je hebt makkelijk de neiging om situaties te omschrijven met woorden als ‘altijd’ of ‘nooit’. Is dat echt altijd zo? Dan blijkt er zeker nuance te zijn.

Ik weet veel over stress en ik heb eerder een korte lezing van een half uur gehouden en merkte dat ik dit goed over kon brengen.

Tip 9: sta af en toe stil en kijk achterom

Stel je hebt de voorgaande tips allemaal gedaan en je bent een tijdje op weg naar jouw gewenste situatie. Kijk dan eens achterom. Pas als je dat doet, realiseer je je hoe ver je eigenlijk al gekomen bent. Wanneer je op weg bent heb je alleen je doel voor ogen (ook heel goed) maar soms is het goed om ook even stil te staan bij waar je nu al gekomen bent.

Ondanks dat ik nog niet binnen organisaties aan het werk ben als coach, heb ik me als coach aangesloten bij Career & Kids en doe ik daar hele leuke trajecten met moeders, waar ik heel blij van wordt.

Tip 10: Je hoeft het niet alleen te doen

Vergeet nooit, dat er andere mensen zijn die je kunt inschakelen. Iedereen heeft in zijn of haar omgeving, mensen die je kunnen helpen. Soms moet je even zoeken wie je in dit specifieke vlak om hulp zou kunnen vragen, maar dan blijkt er altijd wel iemand te zijn die je weer verder op weg kan helpen. Soms voor even en soms voor langere tijd. Maar laat iemand met je meelopen.
Natuurlijk kan dit iemand uit je vrienden of kenniskring zijn.
Soms helpt het om hier een professional voor in te schakelen.

Ik spar regelmatig met collega’s en heb je ook een tijdje professioneel laten begeleiden om verder te onderzoeken waar ik me nu echt op wil gaan richten.

Succes!!

Leave a Reply