Hoe je samenwerking verbetert én je doel bereikt

Iedereen die in de zorg werkt, werkt op de een of andere manier in een team.
De bedoeling is dat je door deze samenwerking meer voor gedaan krijgt. Al is het maar zo simpel, dat er daardoor altijd iemand aan het werk is op een afdeling.
Maar met elkaar werken, betekent nog niet dat je ook daadwerkelijk SAMEN werkt.

Bij alle teams wordt er wel op de een of andere manier samen gewerkt.
Daadwerkelijke samenwerking moet ervoor zorgen, dat de kwaliteit van de zorg verbeterd wordt.

Maar hoe doe je dat nu?

Hiervoor zijn er 6 factoren van doorslaggevend belang:

1. Duidelijke doelen

Dit lijkt een open deur. Natuurlijk zijn er doelen beschreven. Maar een team heeft het nodig, dat het doel zo duidelijk omschreven is, dat iedereen weet hoe het eruit ziet als het doel behaald is.
Om dat te bereiken, zul je met elkaar de begrippen die gebruikt worden moeten gaan laden. Vaak wordt er gesproken over kwaliteit van zorg. Maar wat is kwaliteit van zorg? Wie bepaalt dat iets kwaliteit is? Betekent het dat er geen klachten zijn? Doen we dan alleen wat de cliënt wil?
Zo kun je met elkaar een begrip verduidelijken, waardoor je als team weet waar je naar toe wilt.

2. Gezamenlijke verantwoordelijkheid

Door met elkaar de doelstellingen te verhelderen en de begrippen te laden, creëer je een gezamenlijke verantwoordelijkheid. Ieder teamlid committeert zich aan deze gestelde doelen.
Dat betekent ook, dat je je daarmee verbindt aan de andere teamleden. Jouw belangen worden afhankelijk van de teambelangen. Door te verbinden ben je ook medeverantwoordelijk voor de resultaten die jullie als team behalen.
Jij draagt bij aan het teamdoel en jij stelt het teamdoel boven je persoonlijk doel. Je doet het echt met elkaar. Wanneer jullie dit met elkaar doen, ontstaat er een gevoel van verbinding en wordt het plezier in het werk duidelijk zichtbaar.

3. Open communicatie

Ook dit klinkt weer als een open deur.
Open communicatie krijg je alleen als je elkaar regelmatig ziet. Dan gaat het niet alleen om het uitwisselen van informatie, maar zeker ook het uitwisselen van gedachten en wat die met je doen. Hiervoor is het belangrijk, dat jij vanuit een nieuwsgierige, belangstellende en geïnteresseerde houding/mindset met de ander in gesprek gaat.
Het is een natuurlijke neiging, dat je een ander probeert te overtuigen van jouw visie op een onderwerp. De kans dat de ander dan niets meer zegt (of ja zegt en eigenlijk nee bedoelt) is dan groot.
Hiermee stopt de communicatie.
Het geven en ontvangen van feedback is een wezenlijke basis om te komen tot open communicatie.

4. Wederzijds respect

In de praktijk is dit lastiger dan het lijkt. Er is altijd wel die collega, waarvan jij vindt, dat die de zaken niet goed aanpakt, niet handig is in de communicatie, altijd beren op de weg ziet, etc.
Ieder mens heeft zijn eigen kwaliteiten, eigenschappen en eigenaardigheden.
Wanneer je elkaars kwaliteiten en eigenaardigheden kent, kun je hier gebruik van maken. Hoe meer diversiteit, hoe meer verschillende kwaliteiten je in je team hebt om te kunnen inzetten. Dat kan alleen als deze kwaliteiten ook gewaardeerd en gerespecteerd worden. Ook als het kwaliteiten zijn, die niet direct aansluiten bij jouw kwaliteiten.
Zo kan iedereen zijn plek in het team krijgen en zolang iedereen zich naar beste weten en kunnen inzet, wordt ook iedereen gewaardeerd en gerespecteerd.

5. Flexibel opstellen

Natuurlijk heb je binnen je team afspraken gemaakt over wie wat doet. Binnen een goed functionerend team, kan hier flexibel mee omgesprongen worden. Loopt er iets niet lekker, dan pas je je werkwijze aan, zodat het beter loopt. Is iemand tijdelijk minder belastbaar, dan neem je wat van de ander over.
Zo blijf je je als team steeds aanpassen aan de steeds veranderende omstandigheden, waardoor je iedere keer kunt doen, wat nodig is om de doelen te behalen.

6. Initiatief tonen

Wanneer er sprake is van heldere doelen, gezamenlijke verantwoordelijkheid en wederzijds respect, wordt het makkelijker om initiatief te tonen.
Door initiatief te tonen, laat je zien, dat jij actief meedenkt aan het behalen van deze doelen; dat jij je medeverantwoordelijk voelt. Dat betekent ook dat je je open stelt voor de omgeving en zo snel en adequaat wil inspelen op deze omgeving.
Door de open communicatie is er ook ruimte om deze initiatieven te tonen. Het inzetten van nieuwe initiatieven door het team, geeft het team meer verantwoordelijkheidsgevoel en daarmee krijg jij het gevoel, dat je ook zelf regie hebt.

Een team dat actief aan deze factoren werkt, zal direct merken, dat dit invloed heeft op de gestelde doelen.

Je doel is bereikt!

Wanneer deze verbetert, geeft dit je positieve feedback, wat zorgt voor meer plezier. Op het moment dat je meer plezier hebt, straal je dat uit, wat meteen gezien wordt door cliënten/bewoners/familie.

Geef deze 6 factoren regelmatig aandacht en blijf hier actief mee bezig.
Voor je het weet, zit je met elkaar in een positieve cirkel; wordt het steeds leuker om samen te werken én behaal je je gestelde doelen.

Wil jij ook dat de samenwerking in jouw team verbetert en dat het doel bereikt wordt?
Neem dan contact met me op. Ik denk graag met je mee

#teamcoachvoordezorg #coaching #ontwikkeling