In 3 stappen minder gaan piekeren, door je hoofd en je gevoel op één lijn te krijgen

Je kent het vast wel: overdag gebeurt er iets op je werk, wat je rationeel wel begrijpt en waar je afstand van neemt. Maar ’s nachts gaat het toch wringen en voor je het weet lig je de hele nacht te piekeren.
Ik geef je 3 tips hoe je hier minder last van kunt hebben.

Wat is er eigenlijk aan de hand?
Een voorbeeld: op je werk maakt iemand een vervelende opmerking tegen jou, omdat die het niet eens is met een beslissing die jij gemaakt hebt. Op dat moment besteed je weinig aandacht aan wat dit met jou doet. Rationeel (je hoofd) zegt dat: je nooit iedereen tevreden kunt stellen, dus hoort dit er bij; jij hebt die beslissing goed overwogen en kunt ‘m onderbouwen met argumenten; je doet echt niet zomaar wat.
’s Nachts of op een ander rustig moment, merk je dat die opmerking toch steeds boven komt en dat deze knaagt. Het voelt niet goed. Je wordt er onrustig van en vervolgens gaan je gedachten met je op de loop…….misschien vindt hij mij wel helemaal niet geschikt; vindt hij dat ik verkeerde beslissingen neem; eigenlijk vind ik zelf ook dat deze functie te hoog gegrepen is; ik ben het niet waard…
Voor je het weet wordt dit voorval steeds groter en zwaarder en koppel je er steeds meer aan.
Dan is het gedaan met je rust en lig je te piekeren.
Dat is het moment dat je gevoel of je hart van zich laat horen.

3 stappen om je hoofd en je hart op één lijn te brengen

1. Onderzoek wat er in jouw geraakt wordt.
Kennelijk heeft de ander iets gezegd of gedaan, wat jouw raakt. Dat betekent dat er iets is, wat voor jou heel belangrijk is.
In de situatie hierboven kan het zijn, dat de ander het jouw beslissing niet eerlijk vond. Voor jou is eerlijkheid/rechtvaardigheid juist heel belangrijk. Dat is een waarde die jij uit wil dragen. Op het moment dat de ander deze in twijfel trekt, wordt jij geraakt.
Op het moment dat jij weet, welke waarde er in jouw geraakt wordt, kun je onderzoeken of je het hier mee eens bent. Vind jij ook dat je niet rechtvaardig was? Zo ja, dan kun je je beslissing herover wegen. Zo niet, dan wordt het makkelijker om deze naast je neer te leggen.

2. Is het van jou of is het van de ander?
Hierbij ga je bij jezelf onderzoeken of er een kern van waarheid in de reactie van de ander zit. Je weet wat er bij jou geraakt is en nu ga je onderzoeken of de ander misschien wel gedeeltelijk gelijk heeft gehad. Ondanks dat jij rechtvaardigheid heel erg belangrijk vindt, kan het zijn dat er een aspect in jouw beslissing zat, dat voor de ander onrechtvaardig over komt. Zo niet, dan kun je ervan uitgaan, dat het vooral bij de ander ligt. Die voelt zich misschien gekwetst of teleurgesteld, wat hij uit als een “aanval” op jou.
Als jij weet of het meer van jou is of meer van de ander, kun jij een keuze maken wat je gaat doen. Een goed idee is om aan de hand van zo’n voorval met elkaar in gesprek te gaan over wat er nu daadwerkelijk gebeurd is.

3. Ga terug naar de essentie
Je weet inmiddels wat er in jou geraakt werd en je weet of de ander hier een punt in heeft of niet.
Door terug te gaan naar de essentie: wat is er daadwerkelijk gebeurd, wat heeft de ander gezegd en hoe heb ik erop gereageerd; haal je de zwaarte eraf.
Ons hoofd heeft namelijk de gewoonte om alles wat we niet zo goed vonden te gaan vergroten. Wanneer de ander dus een beetje gepikeerd reageerde, wordt het in onze beleving een uitbarsting.
Door nu terug te gaan naar de daadwerkelijke situatie, kun je deze opnieuw ervaren. Je speelt als het ware de film terug. Dus: waar was je, wat deed jij, wat zei jij en hoe deed de ander dan.
Wanneer je nu de situatie opnieuw beleefd, blijkt de emotie of de reactie die het bij jou opgeroepen heeft, een hele andere lading te hebben.

Wat heb je dan gedaan?
Je hebt vanaf een afstand onderzocht wat er bij jou van binnen gebeurde, wat daarin voor jou heel belangrijk was, welke waarde is er bij jou geraakt en staat dit in verhouding tot wat er daadwerkelijk gebeurd is.
Het kan zijn dat je nu ontdekt dat jou gevoel veel heftiger is, dan past bij de situatie. Dat betekent vaak, dat je oude herinneringen en ervaringen die met deze waarde te maken hebben, worden getriggerd. Als dat zo is, is het goed om dit nog verder te onderzoeken.

Wat ga je dan doen?
Nu je weet of jouw gevoel in heftigheid passend is bij de situatie, kun je beslissen om hierover met de ander in gesprek te gaan.
Zorg dan dat je een open gesprek voert, waarin je aangeeft, dat je last hebt gehad van die reactie en dat je benieuwd bent waar die vandaan komt.
Plan het gesprek en zoek er een rustige plek voor uit.

Succes.