Skip to main content

Hoe hoog is het rendement van geluk bij teams in de zorg?

Wist je dat geluk een echte ROI is? ROI staat voor Return on Investment, een beruchte graadmeter. De vraag is natuurlijk welke investering je moet doen om teams in de zorg gelukkig te maken. Is zo’n investering überhaupt noodzakelijk?

Teams in de zorg hebben de laatste anderhalf jaar veel te verduren gehad en het is nog niet voorbij. Veel zorgteams zijn uitgeput omdat ze maar moeten doorgaan en daarom is de rek er ook een beetje uit. Een beetje? Nee, heel veel. In zorgteams zitten mensen die graag zorgen en zichzelf vaak wegcijferen, omdat de ander voor gaat. Omdat de ander een behoefte heeft waar zij zorg voor dragen. 

Jeanneke Bruning

Wie zorgt voor de zorgmedewerkers? 

Van binnenuit hebben zorgmedewerkers aandacht en begrip nodig. Een teamcoach, teamleider of leidinggevende die begrijpt wat ze meemaken en die een rustpunt is voor het team. Teams hebben aandacht op maat nodig. Niet zomaar aandacht, maar aandacht gekoppeld aan wat de teamleden meemaken en ervaren. En wat fijn als er altijd iemand is die ze op kan vangen als er weer eens negatieve mediaberichten verschijnen over wat er in de zorg aan de hand is.

De gebalanceerde teamcoach

Wist je dat ik graag investeer in het geluk van zowel teamcoach als teammedewerkers? Daar heb ik mijn eigen aanpak en programma voor. Ik heb dertig jaar ervaring met het verbeteren van de samenhang in teams om dat geluksgevoel te laten floreren. Als leidinggevende zag ik dat ‘de manager zijn’ niet voldoende is; de gebalanceerde teamcoach geeft zeker leiding maar is ook iemand bij wie het team kan komen om één te worden, om te verbinden en om een rustplek te hebben. Vanuit die situatie ontstaan gelukkige zorgmedewerkers en die zorgen op hun beurt voor… tevreden cliënten.

Investering in teamcoach en teams

In commerciële organisaties zeggen ze altijd dat gelukkige medewerkers zorgen voor gelukkige klanten en gelukkige klanten geven meer geld uit waardoor het bedrijf veel succesvoller wordt en… kan investeren in de medewerkers. Zo gaat het ook in de zorg. Misschien kennen we in de zorg niet het fenomeen van de terugkerende klant, maar draait het bij ons om de optimale zorg van het moment.

Natuurlijk, materiaal, apparatuur en kennis moeten actueel zijn maar het grote verschil maken de zorgmedewerkers zelf met hun aanwezigheid. Mits zij goed in hun vel zitten. Met andere woorden, mits er genoeg in hen geïnvesteerd is want ‘aandacht maakt alles mooier’. Zeker als die aandacht gericht en persoonlijk is.

Geluk als rendement

De Return on Investment van mensen in de zorg is hoog. Dit zijn mensen die voortdurend aan het dienen zijn, aan het geven en wat je niet wilt is dat ze álles geven zodat ze niets meer overhouden. Nee, daar ben je als teamcoach en leidinggevende zeker voor verantwoordelijk.

Ben ik, Jeanneke, een investering? Absoluut en zeker een investering die jou of jouw team optimaal laat functioneren met blijdschap en met dat geluksgevoel dat zo broodnodig is. Natuurlijk kan een manager een goed gesprek hebben met een zorgmedewerker maar dat is ook dezelfde persoon die straks het functioneren moet beoordelen. Lastig en niet fijn. Ik laat deze beoordelingen ver achter mij. Ik focus op de samenhang en het geluk van de medewerker en het team. Geluk als rendement.

Kies je voor coaching van je team of wil je juist leren hoe jij een geluk schenkende teamleider kan worden? Voor beide mag jij mij inschakelen! Wil je meer weten over mijn programma, neem dan gerust contact met mij op voor een kennismakingsgesprek.

Jeanneke Bruning is zelfstandig coach. Na jaren gewerkt te hebben als muziektherapeute en als leidinggevende in de zorg, beschikt zij over een brede ervaring. Zij is licentiehouder bij Rendement van Geluk, aangesloten bij de NOBCO (Nederlandse Orde van Beroepscoaches) en maakt gebruik van de ethische beroepscode en de klachtenregeling van de NOBCO.

Leave a Reply